booklet 8 pages

QUI SOMMES-NOUS ?


Association TAMOUDRE,“Touareg, vie et survie”.
Informations, réflexions et actions ciblées autour du DÉVELOPPEMENT et des problèmes de GÉOSTRATÉGIE, [...]

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TERRITOIRES ET ACTIONS

Mythes et réalités du “triple nexus”- Perspectives locales sur le développement, la construction de la paix et l’action humanitaire au Mali

Emmanuel Tronc, Rob Grace, Anaïde Nahikian -Université Harvard – Initiative humanitaire de Harvard- Juin 2019

Le programme de formation avancée sur l’action humanitaire (ATHA) de l’Initiative humanitaire de l’université de Harvard (HHI) vise à répondre à la demande du secteur humanitaire pour l’analyse de contextes critiques, d’études de cas, le partage de pratiques dans la négociation humanitaire, pour surmonter les défis d’accès et comprendre les perspectives locales.

Le rapport de 61 pages sur le Mali,en anglais, présente l’originalité d’avoir un résumé de 6 pages en langues ou dialectes locaux, en tamacheq, peul, songhoy, et bambara, que nous mettons en ligne dans Tamoudré. Tellement de richesses partagées avec nos amis rencontrés sur place…
Quelques difficultés, aussi, pour que les linguistes s’y retrouvent de manière scientifique !

RÉSUME EN FRANÇAIS
Malgré plusieurs décennies de politiques de développement, et longtemps considéré comme un “modèle de démocratie et de bonne gouvernance”, le Mali est un pays très fragile. Son niveau de pauvreté demeure très élevé et le contexte est traversé par des phénomènes de violence croissants. Cette instabilité sécuritaire préoccupante réduit considérablement les perspectives de progrès social et de vies communautaires pacifiées des populations maliennes. Et malgré une présence internationale dans la durée, et des centaines de millions de dollars levées et dépensées chaque année – à l’image des $296.5 millions USD dans le domaine humanitaire budgétés pour l’année 2019 selon OCHA – comment comprendre l’aide internationale face à la dégradation persistante de la gouvernance, de la sécurité, et du fonctionnement de la société ?

Comment les acteurs internationaux et régionaux contribuent ils à maintenir cette réalité d’Etat fragile, au détriment des populations civiles, et dans l’intérêt principal de prévenir que le “chaos sahélien” ne se répande au Maghreb – et au-delà, aux frontières de l’Europe ? Quelles sont les attentes et les aspirations des communautés locales, qui doivent naviguer au gré des influences de groupes armés et extrémistes, les velléités des acteurs gouvernementaux et non gouvernementaux, et les forces militaires internationales ?

Ce rapport se penche sur ces questions, les différentes dynamiques de la “réponse internationale” au Mali, et les perceptions de communautés locales à leur égard. En particulier, il s’agit d’offrir une analyse critique sur le fonctionnement et la viabilité de ce concept de “triple nexus” mis en avant lors du Forum Mondial Humanitaire en 2016, et qui a vocation sur des terrains de crise comme le Mali, à forger un alignement politique et opérationnel entre les efforts de construction de la paix, le développement, et l’action humanitaire. Ce travail se base sur une analyse empirique et scientifique sur le contexte, mais aussi à travers plus de 130 interviews et consultations auprès des nombreux acteurs, principalement locaux — incluant des représentants du gouvernement et de groupes armés, des membres de la société civile, activistes, enseignants, journalistes, humanitaires, analystes, diplomates, entrepreneurs, bénéficiaires de l’aide, personnes déplacées, et étudiants — au Mali (en particulier à Bamako et dans la région centre) et à l’étranger, entre décembre 2018 et avril 2019.

1-Le premier enjeu tient à la gouvernance de l’Etat et aux processus de reconstruction de la nation malienne. De nombreuses inquiétudes existent à travers le pays, sur le fait de savoir si le gouvernement malien est véritablement et équitablement représentatif de ses différentes communautés et en capacité de leur apporter dans un quotidien difficile, des réponses concrètes et réfléchies.

Le Mali a longtemps été présenté par les bailleurs internationaux comme un “élève modèle” dans le cadre de politiques de développement. Cette dynamique a émergé dans les années 90, lorsque le Mali a effectué une transition démocratique et rejeté la dictature militaire. Cependant, les expériences de développement depuis près de trente années révèlent surtout une complicité des acteurs dans les faillites de gouvernance de l’État malien. La recherche de la rente est prédominante, et les acteurs internationaux du développement ont négligé combien le gouvernement a résisté au changement et manipulé les programmes devant y contribuer. La réalité est que le Mali aujourd’hui est devenu un État dépendant de multiples aides conjoncturelles et structurelles, et que les autorités gouvernementales, par des efforts de réformes trop limités, sont devenues adeptes de cette doctrine du maintien du flot d’aide, qu’il soit humanitaire ou d’économies du développement, militaire, ou en lien avec des questions sécuritaires liées au contre-terrorisme.

2-Le second enjeu tient à la coexistence des communautés, illustrée en particulier par la question de l’indépendance Touareg, une longue et intergénérationnelle aspiration émanant de l’histoire malienne et ayant resurgi à la fin de la colonisation française. Les leaders politiques Touareg ont longtemps cherché une certaine autonomie à l’égard de l’État malien, par la rébellion armée dont la plus récente en 2012—afin de limiter le contrôle central malien la région de l’Azawad dans la partie nord du pays—et qui constitue la quatrième rébellion Touareg depuis que le Mali a obtenu son indépendance coloniale en 1960. Les griefs majeurs exprimés par les populations Touareg—issues de communautés nomadiques et pastorales— résident dans le sentiment d’avoir été sans cesse marginalisés et appauvris, manquant de représentation et de poids politique dans un gouvernement plus orienté vers des réseaux clientélistes. Le changement climatique—en particulier l’élévation des températures et la baisse des pluies saisonnières—a constitué un stress additionnel sur les populations locales et a contribué à accroître l’hostilité vis à vis des autorités centrales maliennes, qui ont de manière constante négligé les dimensions culturelles, sociales, et économiques Touareg. Par ailleurs, le manque d’attention de la part de l’Etat malien vis à vis de la communauté Peul, accroît les tensions et les incompréhensions envers les liens que cette communauté peut avoir avec les groupes islamistes. Bien que la communauté Peul demeure traditionnellement distante vis à vis des organes de l’Etat, par exemple avec la faible intégration dans les forces armées nationales, elle exprime généralement le sentiment d’être discriminée et isolée. Ce qui alimente aussi les conflits inter-communautaires, en particulier sur les questions d’accès à la terre et de manière générale, aux ressources naturelles.

Le soulèvement de 2012 a eu des conséquences directes – non seulement pour l’ensemble du pays – mais aussi au sein des communautés Touareg. L’indépendance de l’Azawad, n’étant nullement soutenue par l’ensemble des communautés Touareg, reste un point de division. L’existence d’autres communautés vivant dans cette région, Arabes, Songoys ou Peuls accompagne cette division. Par ailleurs, la question de l’indépendance recèle des dimensions régionales importantes, en particulier en termes de sécurité et de flux migratoires, et participe à l’accélération de réseaux d’économies informelles transfrontaliers, et la prolifération de groupes armés non-étatiques. Depuis 2012, le trafic de drogue et la présence des narcotrafiquants génèrent un niveau de conflit et de violence sans précédent. Profitant de l’incapacité de l’État malien à contrôler ces zones, ces réseaux criminels aggravent les divisions intercommunautaires et intensifient les conflits. La concurrence entre les groupes armés rend les trafiquants de moins en moins contrôlables, y compris par les groupes politico- militaires pour lesquels ils constituent une ressource, mais aussi un sujet de préoccupation.

3-Le troisième enjeu conduisant à la fragilisation du Mali, réside dans le renforcement et la dissémination croissante d’une interprétation d’un islam “conservateur” et dans l’émergence des groupes armés djihadistes. Au printemps 2012, l’unité des rebelles engagés s’est brisée, ce qui a entraîné la montée d’un islamisme radical et sa domination en tant que mouvement de rébellion. Plusieurs groupes islamistes radicaux—dont al-Qaeda au Maghreb Islamique (AQMI), le Mouvement pour l’Unité et le Jihad en Afrique de l’Ouest (MUJAO), et Ansar al- Dine—ont rapidement pris le contrôle de larges territoires et annoncé, pour certains, leur intention d’ériger un califat et d’imposer la Sharia dans le nord du Mali. Du fait de la faible gouvernance de l’État malien, son manque de vision stratégique et intellectuelle pour le futur du pays, mais aussi de la déconnexion totale et du sentiment d’abandon au sein des communautés locales, les services publics et les infrastructures de l’État se sont effondrés. Cette situation a été très rapidement et judicieusement exploitée par les groupes djihadistes, surtout au sein des communautés les plus dépourvues d’assistance et où les besoins élémentaires ne sont pas apportés par le gouvernement. Même en partie défaits militairement depuis 2012, ces groupes se sont inscrits durablement au sein des sociétés et communautés rurales et éloignées, en leur offrant, si ce n’est un chemin, des alternatives pour palier au vide et aux carences de l’État, en termes de santé, justice, d’éducation, d’accès aux ressources, et aux services publics, mais aussi en matière judiciaire, de gestion des litiges, et plus généralement en matière de sécurité.

Au fil du temps, la prolifération d’un islam conservateur apporte des transformations culturelles et sociales profondes. Dans les régions sous contrôle de groupes djihadistes, l’accent a été mis sur l’enseignement du Coran et l’endoctrinement. Les groupes ont mis sous pression, par exemple, l’accès à l’éducation, et le type d’enseignements à offrir, poussant la fermeture d’une centaine d’écoles à travers le centre et le nord-est du pays.

Les actions menées à travers l’intervention armée étrangère au Mali, durant et après les soulèvements de 2012 ont été pensées et mises en place par des visions politiques internationales et régionales, et sont teintées principalement d’un sentiment qu’elles servent ou doivent servir d’abord des intérêts étrangers. Plusieurs entités régionales ou internationales—y compris l’Union Européenne, l’Union Africaine, les Nations Unies, et la Communauté Economique des États de l’Afrique de l’Ouest—ont appliqué un large éventail de stratégies sur la construction de la paix, du développement, et de l’action humanitaire.

AU NIVEAU LOCAL TROIS GRANDES LACUNES DANS LE CADRE DE LA RÉPONSE INTERNATIONALE.

La première est le manque de vision à long terme. L’ampleur du phénomène de dépendances multiples dans lequel fonctionne le pays aujourd’hui et le fait que ce fonctionnement reste totalement dépendant de la présence et des choix internationaux—en particulier les acteurs militaires et sécuritaires, de développement et humanitaire—qui, avant tout, se substituent plutôt qu’accompagnent et soutiennent le gouvernement malien dans la mise en place de ses tâches régaliennes auprès des populations locales.

La seconde lacune provient d’une réponse internationale qui a privilégié la question sécuritaire au détriment de travaux de long terme en faveur du dialogue et de la paix, au niveau local, régional, et national. En effet, les priorités et considérations majeures des acteurs étatiques internationaux —au premier chef de la France qui intervient militairement au Mali depuis 2012 et conserve une approche dominée par les enjeux sécuritaires et militaires— restent principalement ancrées sur le traitement des conséquences de l’insécurité dans le nord et le centre du Mali, particulièrement eu égard à la présence de groupes djihadistes et de réseaux criminels.

Troisièmement, les efforts internationaux n’ont que trop peu, jusqu’à présent, impliqués les acteurs locaux de manière inclusive dans le planning et la mise en place de processus d’appuis. L’opinion publique malienne exprime des critique régulières et appuyées, par exemple envers la Mission multidimensionnelle intégrée des Nations Unies pour la stabilisation au Mali (MINUSMA), mais aussi envers l’Union Européenne concernant la Mission de formation de l’Union Européenne (EUTM), mandatée pour former les forces armées maliennes, mais aussi la mission civile européenne (EUCAP), dédiée à la formation des forces de sécurité, incluant la police, la gendarmerie et la garde nationale.

Parallèlement à toutes ces formations, de nombreuses communautés maliennes continuent de vivre dans une constante insécurité, subissant des actes de violence au quotidien, et restent en quête d’assistance pour couvrir leurs besoins de première nécessité, en termes d’eau potable, et de prise en charge médicale, pour sortir de la pauvreté et accéder à une économie formelle. Par ailleurs, il y a une certaine distance entre les acteurs de l’aide et les communautés locales, parfois même des relations difficiles. Les acteurs humanitaires sont perçus comme engagés dans un agenda militaire ou sécuritaire, ou à la solde de services secrets. D’autres sont critiqués d’être aveugles sur leur faible impact opérationnel et sur les conséquences politiques de leurs actes. Au fil du temps, le niveau d’insécurité et le défi pour négocier un déploiement humanitaire indépendant et neutre a conduit à limiter la présence des personnels sur le terrain, laissant surtout seuls les personnels locaux. Cette évolution semble pour le moment avoir malheureusement un impact négatif en termes de qualité, de délivrance suivant les besoins strictement identifiés comme humanitaires, la défense de principes humanitaires, l’efficacité des programmes, et l’élaboration de stratégies opérationnelles en phase avec les réalités.

Toutes ces problématiques ont des implications sur la mise en place de ce concept de “triple nexus”, présenté comme la “nouvelle approche opérationnelle”, alors que l’objectif avant tout politique, vise à resserrer les liens entre les initiatives humanitaires, de développement, avec celles diplomatiques, militaires et sécuritaires. Les conclusions des rencontres sur le terrain auprès des populations civiles montrent surtout un rejet cinglant de cette idée de mise en œuvre de ce type d’approche au Mali. Du côté des acteurs humanitaires, outre les questions sécuritaires directes, une des inquiétudes tient au risque potentiel d’une forte politisation de l’action humanitaire au Mali. Les faits actuels le démontrent déjà malheureusement, car aujourd’hui dans ce contexte, il y a un profond mélange des genres entre les activités liées à l’action militaire, à la paix et au dialogue avec les parties, avec celles concernant les programmes humanitaires et de développement. Enfin, de sérieuses inconnues demeurent quant aux approches des acteurs internationaux et la mise en place des trois piliers séparément.

Cette étude de cas pointe, au regard des prérogatives, mandats, et priorités des acteurs dans les domaines essentiels que sont la paix, le développement et l’humanitaire pour la reconstruction du Mali, l’urgence de mener une introspection profonde au niveau de la présence internationale afin de savoir précisément comment ces “idéaux” calqués sur un contexte, peuvent être une source de danger à long terme, et ce que cela implique dans la compréhension des causes des tensions et autres conflits locaux et régionaux.

RÉSUME EN TAMACHEQ

Tazazafte id tidite tane “ karadhe haratane wine djer tahanite wine issoudare n-akal id wine kel alghafete”

Tichereyene n-oussoudare n-akal, moukina n-alghafete id timachalene in kel tahanite daghe Mali

Takalawkalawte

Tila a ilane marawe wityane n-issiyassa id issoudare n-akal, a iroune tamosse sounde “akal erdhalane idjane ilhoriya tiknate id ichaghile n-ilhoukoum ihouskene” houndaghe, Mali tamosse addawlat tiknate talakhawte. Tikna talakhawte taghawssene daghe tinhahaye amroumare d-ogchad makhorene. Ibba n-assakanete a ikassene ticheriyene id tizidjawte n- akal id tikawte isse data id awa ekhalene timoudre in timité n-addawlat in mali fuk. houndaghe tahadhara in-aljamaghate n-idoualene ahodjane id timadhe in miliontene in dollars amechelnene daghe taghawssinene ti daghe in hak awataye a awadhene – sounde

$296.5 USB in miliontene ine dolare daghe albabe in tidhilte idjane kel tahanite daghe awataye wa daghe in 2019 daghe awa tina OCHA – idek imik wasse tatwadjrah tidhilte n- aljamaghete n-idouwalene daghe akal houndaghe haratene akadhrike a tadjene at amossane alghafete d- imik wasse erdjache akal?

Idek imik wasse tilalene n-amachalene n-idoualene fuk id n-amachalene in kalene wi atayenesse assiwadhe in tidite n-ibba nassouhou n-adawlat, fal idimate in mouzaghane n- akal, dasse atwadja afal “ogchal wane n-assahra” warhine itewadhe ikalene wine ilmaghribe(magreb) – d-ilihine hasene, id wine atayene n-europe ? Inar awa taghale d-awa tasdarhane timité n-aka, izaghnene daghe derhane wane djer ajamaghatene in kel tazoli id wani kel timarene, daghe ibba in tidjawte nawa asdharhanene n-amachalene wine ilhoukoume id n-inamachalene wi wartila ilhoukoume, id kel alkhaskar wine idoualene fuk ?

Takalawkalawte tisitakhbalete issistanene, tifatene awadhnene harate “n-aljawabe n- aljamaghate n-idoualene” daghe Mali, id awa ordane kel akal falasene. Ate amossene, ad idjrouwane aljawabene asohatnene fal ichimichile id timoudre n-awa sitawana “ karadhe haratanewinedjertahanitewineissoudaren-akalidwinekelalghafete”tiatwadjanenedaghe tidawte n-aljamaghete n-idoualene fal tahanite daghe awataye wane 2016, a isitakhbalene ikalene wi daghe idja amaremare sounde Mali, yade iknine takariste in-issiyassa toharete daghe oumaghe in makana n-alghafete, d-issoudare n-akal d-awa ekhalene titbakha tine kel tahanite. Ichaghilene wine war ilkemane yare imroumorene adjotnene idjanene fal taghasse daridoghate id sistanene n-idinate odjarnene temedhé id karadhete timarwene nawadime ahedhernene daghe awa idjane at amossene kel akal, kel ilhoukoum id kel aljabha, imouzarene n-akal, imanokalene in-ichaghibe, imasaghrane, kel salane, kel tahanite, ilwikilene n-idoualene, imachaghalene d-idinate wi ika anafa, idinate wi adjewadhnene in kalene wi yadhdene, d-atanlibene – daghe Mali (houlane daghe Bamoukou d-aghrime wane ihaneamassen-adawlat)iddagheFrance,ghoreiyorewanedujamber2018idwaneibril2019.

Takalawkalawte ta daghe tilé fal karadhate haratene ichamnene tisse alwak fuk tiwinatide ibbatizidjawtedagheMali.Haratewaazareneadjenefalilhoukoumn-addawlatidsawetane wine moukina n-addawlat tane mali. Akal ahate achawachatene adjotnene, sounda asse ilhoukoum wane mali hak tamité ghide tila daghisse ilwikilene nesse isse tadobate ahissane tikine harate daghe timizoghene nassane warene raghisse, tadjassane asoudmare idoutene daghe iknaazinnildjoumou.

Ahodjane inane madhalane n-idoualene Mali tamosse “atalib erdhane” issiyassa wane tezhate nedasse wane issoudare n-akal. Idjoulouyete in Mali daghe icheghile intede daghe wityane wine tazayate timarwene, dharate issimititi n-ilhoukoum wan ataakhate tane elkhaskare sedasse sissiyassa n-ilhoukoum tassodjedahate idinate idmanesse. Daghe awene daghe timousnawene azizeharmane amsisdhale inesdebarane daghibane ilhoukoum iwarsarho. Achimichidje odjarane daghe oumaghe ya éhéré, inassedebarane wine addawlat assebananene in ibane alkhabala nilhoukoum wane Mali yi issimititi in takharha nichaghile wan anhadjene.Awene iwar fal tahaihaite imbahou najarawe imadhalene. Achili Mali tolahe d-akal warin ila issibabe wilyene ar wane tidehelene id tilimaze, daghe ibane issimititi in takharhatane ilhoukoum ta tenhadjate tamosse ilhoukoum tan Mali a issinadamane takharha tan oumaghe dadjarawe, intidelilene tine meshenene, meghe tin abaktawe, tin issoudare n- akal, tadhilte nelkhaskare meghe animatafene dibane achare.

Harate wasse issine imaghe yade tassaghe tamité daghe azarene salane wine alhoriya in kel tamasheq, a ahodjene ilane djer tarayene id derhane izdjaranide tinfousene in kel Mali id incharanide alwak wade idjlene koufar. Imanokalene in kel tamacheq a iroune dagh azamane tamaghane ye ilhoriya djeressane id Mali, awene daghe ad awene id tanakra ta daghe n- awataye wane 2012 – yade ibbasse falassene takhkame mali daghe gharmane wi daghe n- Azawade daghe iffare wane emaynadje n-akal – awene daghe a tidja tanakra tasse akozate in kel tamasheq wa fal tikrache Mali ilhoriya daghe awataye wane 1960. Etkarane, takmotene adjotnene atafane idinate wine kel tamasheq – kel adjama id kel rizedjane in kel akal daghe itiwayene sedesse fal manassene daghe talakhawte warilene imouzarane daghe ilhoukoum azainene assimmiskile n-azamanene id tikousse nassane – d-ibba in djinawane – farornene awene a assewadhane y-idinade wine kel tamashaq. Ibban yade idjine idjarohate y- ilhoukoum wane amasse in Mali abbasse hine idjrahan ghide awa amossene alasil, dawa amossene awasse iderane in kel Tamasheq. Dedesse nawene daghe, ibba n-idjourouhate n- ilhoukoum tane mali ye timité tane folane, inta a assewadhane dimzakanzare d-ibba n- inimidjrahe djer awa ossaghane tamité tane folane d-aljamaghate tane kel timarene. Idja daghe asse tamité tane folane daghe alasil ghide ware iknene tartite id daguane wine ilhoukoum, sounde awasse ware idjitene daghe alkhaskar, idja ghorssene daghe asse ware atwarhane itiwayane dague daghe iffare id manessene. Awene daghe a assewadhene ikinassene djer essene id timité ta yadhate, houlane daghe awa ekhalene tierché in daguane daghe akal, d-aharé wane ihane idere n-akal.

Tanakra tane awataye wane 2012 tidja ogchadene adjotnene – daghe akal fuk – id djer timité tane kel tamasheq. Ilhoriya wane Azawad, isse war tilkeme timite tane kel tamasheq fuk, amosse awene tatbaghite ta tazounete tamité. Iha daghe emele in timité ta yadhate tizaghate daghe gharmane wi daghe sounde, Arabane, Ihatatane meghe ifolane awa d-awayene ibba in tartite. Dharate awene, tatbaghite tane ilhoriya tala tifatene awadhene harate, awa a amossene assakanete id zadjorene isse kalene, inta ad issarghassene issarmadhide oudjchawane, n-

erkidinate awa awayene albarodhene warene amosse kel akal. Wane awataye wane 2012, marsandise wane taba ta labassete id ahadhare in manokalene wine chidjouchnene taba ta labassete d-awa dertene sawa ad awayene alanrorete id ikinassene warene imoukene. Ibba n- ahadhare n-ilhoukoum wane mali dague daguane iyadhe, inta a amossene tahinchoudjiste nerk idinate ibdha kel akal issarmasse effewe djer timité. Imalte daghe anmarne djer kal tazoli awene dhaghe a ikassene ye kel taba ta labassete yade atalmadene, ahane daghe tahawsse d- ajamaghatene ti odjene issiyassa wane aljabha at amosse daghe awa daghe djarawene harate itanedhe gahe, awene daghe takhawsse tilate takssete.

Harate wasse karadhe inta ad awayene talakhawte in Mali, amosse aweyene awa ikfane assahate d-issilfitilfitile mokhorene n-ilislame “makhorene” iknede awene agaye n- aljamaghatene wine kel tazoli in kel timarene. Daghe ewelene wan-awataye wane 2012, oqchade n-awa astaghbalene kel ajabha, awedhaghe ad awayene kel timarene d-ilislame nassene daghe ilane assahete makorene awene daghe aljamaghatene adjotnene at amossene – al-Qaeda tan ilmaghrib sitawana (AQMI), aljamaghete ta tissartayete kel jihade daghe afella n-afrikhia sitawana (MUJAO), d-aljamaghete tane kel Ansar al-Dine – wi armasnene akal chik filtaghene makhorene atwana daghe, iyadhe, ilane inniyate in tidja in katiba iyete sibdidane daghisse ichêreghà daghe akal wane amaynedje in mali. Talakawte in timiniya tane mali, d- ibba nataghile id tiyité d-iniyate nawa d-imalene d-ibba in tassakhe makhorete d-awa fal abba hine tatwadjrate ibrene in mouzaghane, inesse ilhoukoum id hanane n-adawlat fuk. Taghawsse tedaghe a awossene chik y-aljamaghete tane kel timarene, tahinchoudjiste houlene djer idinate wine tilakhiwene warene ila wala iyene ahadhe n-imissi timghoutare nassene ti dirousnene wahassene tanatide ilhoukoum nassene houlene atwachadjene daghe awataye wane 2012, aljamaghatene tine iknene oudjiche n-idinate id timité tane djamatene wi oudjijnene, a tene hakene, awasse amghatarene idjachene dharate awene edague in tafate, tade oya ilhoukoum, daghe awa amossene issekate, ichêreghà, tegharé, ad hakene idinate awasse amghatarene, hanane n-adawlat fuk, makana djeridinate, awa odjarene awene daghe awa ekhalene alghafete.

Dharete azamane wene, id tidjawate n-ilislame wa ossohene awehide adjene daghe timouzoghe id timoudre tahodjete. Daghe kharmane wi atafane aljamaghatene wine kel timarene, tanminak tidja fal tagharé n-alkhorane id tidjawte in chakatewane daghe kel tazoli nassene. Aljamaghate tikna tisousste nidinate, sounde tina batare tidja tagharé, tasse itanedhe a tete issawadjene, awene dadhe ad-awayene a wa fal aharane a awadhene temedhe in lecole wane takaferte daghe amasse n-akal d-afala daghe affala n-akal.

Tighawssiwene ti idjanene ghore tassawte in kel alkhaskare wan nesdabaratene wine idoulene daghe Mali, dharate tanakra tane awatay wan 2012 isradhane ichaghilene atwadjane fal issiyassa tane nadabaratene n-idoualene wine koufar id d-idoualene wine atayene, awene daghe wire infa are idoualene wine tadjanene adabara. A adjene daghe adjorene wi daghe n- attayene id wine aljamaghatene n-idoualene hikide aljamaghate tane europa, id tartine n- ifrekhia, id aljamaghate n-idoualene tasse itawana moujmaghe idoual id aljamaghate tan idoualene n-afrekhia wisse itawana CDAO,astabaghene tidjawte n-ichaghile wa daghe mare adje alghafete, issoudare n-akal id tadhilte n-idinate.

Karadhe titbakha ichlaynene ad izdjarene daghe ichaghilene wi daghe nawa amossene aljawabe n-inesdebarane n-idoualene ye kel akal. Ta tazarete ibba n-issitakhbile n-ahine

ilanine. Taghawssé tadaghe a ihi akal amaradeghe isse ware tila ghide ar awa inene inesdebarane n-idouwalene awa ekhalene – kel touchma d-agale n-akal, assoudare n-akal id tadhile tan ghore kel tahanite – wi, date harate fuk, oudjayene ilkamene y-ilhoukoum wane mali yade issitbite ichêreghà nesse ye mouzaghane n-akal.

Taghawssé tasse sanatete ad izdjaride aljawabe n-aljamaghete n-idoualene ta tadjate adabara fal alghafete awene daghe a asnabatarene ichaghilene hine ilanene yade idjine midjridane d- alghafete, ghore mouzaghane, ghore atayene, id daghe iddawlat fuk, ekaye, haratene adjotnenewaredaghesaneazareharFranceiknassealkhaskareinessedihadaghedagheMali ghore awataye wan 2012 har amaradhaghe inta daghe a odjane awa ekhalene tidjawte in taghawssiwenetineagaleidtinekeltouchma-tinealghafetedagheaffalad-amassen-akalin mali, id tahadhara daghe daghe takhtafte y-aljamaghate tane kel timarene d-aljamaghete n- initene n-erk idinatefuk.

Tasse karadhete, aljamaghete n-idoualene wi tadjanene adabaratene war idjene a awadhene harate, sedeghe,ad sahadharene kel akal daghe moukinatene d-imik wasse martardjiche tidhilte. Kel mali iknene ibba n-issibarik in-idinate wi odjanene azizdje nakal daghe Mali, sounde wisse itawana kel (MINUSMA), id aljamaghate in kel erope wi odjanene adaribe in kel touchma wine mali sitawana (EUTM), id ajamaghete n-idinate n-erope wi odjanene adaribe in kel touchma at omossene polistene, jadarmatene id garditene sitawana (EUCAP).

E ikene ilmoudene tadjene, tizzaghe timité in mali tizzaghe har amaradhane daghe ibba n- alghafete d-alarorete id timatanene samomnene hak achel imaghane yé tidhilte daghe a ikchene, d-ammane iswane, isifrane, yade izdjarene talakhawte idjriwane timoudre todjdahete. Dharete awene ilé a adjene djer awa ihakane d-awa idjarawene, alwakhiyene tasohate tassakhe. Awa idhalene idjantene kel akal awarene ezleye id kel touchma meghe daghe kel touchma wi ifarnene imanesse. Iyadhe daghe itiwagradhane fal awasse aharene tetawene tassene fal a adjene sounde tidrissé in titdhilte d-issiyassetene. Idjla azamane, d-ibba n-alghafete d-oumaghe yade awayanide tadhilte warete tarteye id harate, awene daghe a ifnazene tassawte in wi dahalnene atwayene wine kel akal. Tadjilawte in haratene amara daghe awarene idja a iware sarho, agaghe fal sawetene wine kel tahanite, d-asouhou n- eddasse n-ichadhilene id tidawte n-adabaratene ahanene abara oghadene.

Tighawssiwene tidaghe fuk oharnete harate d-awasse itawana “ karadhe haratane wine djer tahanite wine issoudare n-akal id wine kel alghafete,” marene immasse “haratene wisse mare idjine ichaghilene”, houdaghe awa altaghbalene ad oumsousouhoune awa ekhalene tadhilte, assoudare n-akal, id wi odjanene kel touchma d-alghafete. Awa d-izdjarene daghe tidawene ti idjanene id kel akal issikna ibba in tarha in karadhe haratene widaghe daghe Mali. Daghe ifare wan kel tidhilte, midjridene wi akhalnene alghafete ichiwache idinate awasse ware itakhile yé kel issiyassa id tidhilte daghe Mali. Awa idjane dodhadene isikna awasse, achili daghe alhalete ta daghe tilé tartite hourouwate djer ichaghilene wi aghalnene kel touchma, alghafete id magjrade, d-ininate wi yadhnene odjanene tadhilte d-oussoudare n-akal. Dharete awene, ilate haratene warene atwassene djer aljamaghete in nesdabarane n-idoualene d-awa issibdadene karadhe haratene widaghe warene arteye.

Ichaghile wa daghe isikna, daghe awa atwanhayene, tasidjariste, azzarane sirisse wi odjanene alghafete, d-oussoudare n-akal id tidhilte fal makana nawa egchadene daghe Mali,

assarimadhe n-oudjiche in-aljamaghatene in nesdebarane n-idoualene yade adje fal “ichaghilene” wisse inimahale, a tane idjine awene daghe tarha imasse a labassene dahe ahanaye nahine ilanine, d-awade mare awi daghe taghawssiwene id kinassene daghe amasse n-akal d-atayenesse.

RÉSUME EN PEUL

FEREEJI KATTANƊI ƁAMTAARE, ÑIƁNUGOL E MBALLIIGU E NDER MALI.

Hay so tawi leydi Mali ndii waɗi duuɓi sappooji (3) e laawol ɓamtaare, e deƴre to bannge dawrugol e laamu potal. Hannde Mali ko leydi jogiiɗi caɗeele (tiɗallaaji), Miskinaagal won to tolni e ɗum sabu nguurndam cattuɗam e rafi ndenaangu. Nguu ɗon rafi ndenaangu huulɓiniingu, haɗgu ɓamtaare e koddigal moƴƴal hakkunde leƴƴi Mali ndi.

Hay so tawi leyɗeele winndere hewɗe ngari e leydi ndi ko ine wona duuɓi ngam fabaade , Millionngaaji kewɗi ko fayti e Dollars, hakke 296.5 Million Dollars waɗaama e ɓalliigu (humanitaire) e hitaande 2019 e dow haala OCHA. Holno pamirten balle winndereyaŋkooje batteeɗe,tawo rafi ndenaangu , caɗeele laamu e caɗeele renndo ine njokki?

Holno Ardiyaŋkooɓe winndere e diiwan o, njokkiri jaɓɓaade njafeegu ndenaagu leydi ndi e dow ɓiɓɓe mayri, jareeki caɗeele e saahel, jogaade kulwuli watta caɗeele nde eggude fayta Maghreb walla Erop EKN ?. Hol yiɗde e fereeji leƴƴi ɗi njogi ngam rentaade jokkude pelle

jom’en fetelaaji , pelle waɗ boniyaŋkooje, rafi jogaade njuɓɓuɗi laamu nguu, e pelle nde ngona laamuyankooje e konnuŋkooɓe winndere tawateeɓe e leydi ndi ?.

Ko yoga e ndeen namne , ciimtol ngol ɓaroori. Fayndaaje cerduɗi ɗi leydeele winndere mbaɗi ngam fabaade Mali , kadi e yiingo ngo renndooji (ɓiɓɓe leydi) njoggani ɗum. E teŋtinde, durnude mijooji ko fayti e ngonka e wawde ñiɓnude ngol gonngol (triple nexus) baɗangol e dental winndereyankeewal hitaande 2016 ( forum mondial humanitaire 2016) . Fayndaare dental ngal , ko yewte mballiingu ngam fabaade leyɗeele dañde caɗeele no Mali ni, ngam fabaade ɗum en ko fayti e deƴre to bannge dawrugol , ɓamtaare, semmbinnde kawral e hoolaare hakkunde ɓiɓɓe leydi e Arɓe fabaade ɓe , e waɗde gede kewɗe ko fayti e ballal. Nde golle min ɓuri fewnude ɗe ko’e mijooji celluɗi , kuccinaaɗi e gonka nokku o, kono kadi hakke

130 namne e yewte waɗdaama e yimɓe e yimɓe haa teŋti e hararɓe jeyaaɓe e diiwan o, heƴaaɓe laamu,jayndiyaŋkooɓe,Pelle jogiiɓe feletaaji, yimɓe societe siwil, nalaŋkooɓe, jannginooɓe,haralleeɓe, golloɓe heriiɓe , golloɓe ko fayti e ballal, heɓooɓe balle , yimɓe egguɓe e janngooɓe to duuɗe jaaɓi katirnde e nder Mali ( haa teŋti e Bamako e hakkunde leydi ndi) e to France hakkunde Bowte( Decembre) e Seeɗto ( Avril) 2019.

Ciimtol ngol famminta em ko toɓɓe 3 gonnde sabaabu walla haa jooni jokkude wonnde sabaabu dillinde walla jiɓde leydi Mali ndi.

Toɓɓere adaniire ndee ko ko fayti e ngonka laamu leydi Mali e njuɓɓuɗi laamu nguu jogii ngam fewnitde ngonka e kuccam leydi Mali. Ngoƴaaji kewɗi ine njogaa e nder leydi ndi, ko wayno mbele laamu Mali nguu ko heƴaaɓe tigi- rigi ɓiɓɓe leydi ndii, e mbele e ɓe njogi mbawga, pellital, fereeji e hattane ƴewde fereeji so tawi caɗeele e tiɗallaaji ndañi ɓiɓɓe leydi ndi.

Wallooɓe winndere ɓooyi limtude leydi Mali e leyɗeele ɓurde deƴde e ɓamtaare to bannge dawrugol . Ndiin njuɓɓuɗi fuɗɗi feñde e leydi ko ko kitaale 90, on tuma nde leydi Mali ndi

salii laamu ndolndolaagu ngam suɓaade laamu potal ( democratie). Kono, won hakkilanteeji walla wittooji ko fayti e ɓamtaare , tumɗi wonnde laamu ngu e yoga e wallidtiiɓe mun ‘en ine tuuma e caɗeele laamu Mali dañi e duuɓi 30 sakkitiiɗi. Nguyka ardiima fof, e pelle wiindereyaŋkooje gonannde ɓamtaare ɓooyii muɓɓuɗe gite mun ‘en e waylo waylooji e jiɓru njuɓɓuɗi e balle bawnooɗe wallude haa nafa saɗne. Goonga mun tan hannde , Mali ko leydi wuurɗi e balle ,tee kadi laamu leydi ndi ine ŋakkira fereeji , sabiiɗi addude jiɓru e balle nde, tee ko to fannduuji ɗi fof , to bannge mballigu, to faggudu, ballal konnuŋkooɓe , mballiigu ko fayti e ndenaagu walla haɓtaade terrorism.

Toɓɓere ɗimmere nde ko ko fayti e gonka leƴƴi ndi, Teŋtinon e toɓɓere jewtaare leñol Tuarek en. Nde ɗon yewtaare ko muuya ɓoyɗo e tarik leydi Mali haa non sahaa nde jimaandi leydi France iwii e dow leydi Mali. Dawriyaŋkooɓe Tuarek ɓooyi ndartude jewtaare mun ngam iwde e njimaandi Mali, saha fof e ɓe mbaɗa Murtere haa ni e sakkiteende hitaande 2012, ngam famɗinde seɓɓe laamu leydi Mali e diiwan Azawad to fuɗnaange leydi ndi , Ngol waɗi cilol nayaɓol ko leñol Tuarek’en mbaɗa murtere gila leydi Mali heɓti jewtaare mum e juuɗe France. Sababuuji ɓurɗi duñdeɓe e murtere , e wiyde maɓɓe, ko caɗeele nde eggiyaŋkooɓe njogi, kadi wasdeɓe jogaade ardiyaŋkooɓe ko fayti e dawrugol walla laamu, tee kadi ko laamu ɓurngu wawde hutoraade heedi-heeda hakkunde yimɓe , waylo-waylo weeyo, ɓeyɗogol nguleeki e famɗugol toɓo ine kadi e caɗeele ɓurɗe tammpinde yimɓe o, kadi e ɓee ñiga laamu ngu e welsindaande ndeɓe , welsinaare haa fina tawa , renndo e faggudu Tuarek’en. E dow ɗum kadi, Laamu leydi Mali ine welsindii leñol FULƁE ko fayti e jokkondiire mawnde gonɗe hakkunde leñol e pelle jom ‘en fetelaaji (jihadist). Kadi leñol fulɓe ine waasi natde e gollirnde laamu ngu tigi haa no haanirini, yeru: ɓe kewaani e konnuŋkooɓe Mali ( Armee) , ɗum non , E ɓee kolli wonnde ko ɓe joñaaɓe walla welsindaaɓe. Ɗum ine jeya ko ɓeydata caɗeele hakkunde leƴƴi, haa teŋti e caɗeele leydi ko wayno ( ndemanteeri e durngo).

Murtere hitaande 2012, addani leydi Mali ndi caƴɗeele mawnde e kuuɓal kono kadi haa teŋti e leñol Tuarek ‘en . Jeytaare Azawad , leñol Turek fof e kuuɓal meeɗa wallitde miijo jeytaare nde, ɗum ine jeya e caɗeele Tuarek’en ,tee gaddude caɗeele e ceerungal hakkunde maɓɓe.Nguurndam leƴƴi goɗɗi ko wayno SONGOY, FULƁE E ARABEEƁE e nokku oo ine jeya ko ɓeydi caɗeele ndee. Yiɗde maɓɓe jewtaare non, addani leyɗeele Sahel caɗeele mawnde, haa teŋti e rafi ndenaangu e ɗanle cuɗiiɗe, ine jeyaa e heɗe ɓeydude pelle waɗboniyaŋkooje e pelle joggiiɗe feletaaji. Gila hitaande 2012 , yeygol dorog e sifa kaɓirɗe fof, ɗum ine jeya ko ɓeydi huɓɓude jeenge e nokku o. Tugnaade e rafi jogaade hattane laamu ngu e rende leydi ndi, ndeen pelle waɗboniyaŋkooje ine ɓeydi joggaade e wuurnude hareeji hakkunde leƴƴi walla pelle. Ɓiŋgu babaagu hakkunde joggiiɓe fetelaaji ine kadi jeyaa ko ɓeydani pelle waɗboniyaŋkooje nde sebbe, hay ni yoga e pelle joggiinde fetelaaji ine ɗum kutoroo saɗne , ɗum waɗi ngoƴaaji mum ine laɓti.

Toɓɓere tataɓere ndee, ko jiɓde leydi Mali, addude e mayri diine Lislam mo ndi wowaanii e rokkude nde ɗon pelle waɗboniyaŋkooje doole ngam no ɓe ɓeydori addude jiɓru e mayri. Hitaande 2012 , hakkunde colte e duujal, dental pelle murtiyaŋkooɓe nde certii, ɗum woni sabaabuhokkude pelle islamiyaŋkooje nde seɓɓe. Pelle kewɗe ko wayno : AL KAEDA TO MAGHREB, MUJAO, E ANCAR AL DINE, njaggii nokkuuji kewɗi to fuɗnaange leydi ndi, ngam yiɗde joƴƴinde saria to fuɗnaange leydi Mali ko ɗum wonno mijooji yoga e maɓɓe. Ngam famɗere laamu leydi Mali joggaade hattane lamaade , joggaade junngo raɓɓo,ŋakkude ganndal, taƴƴondiral gonngal hakkunde laamu ngu e leƴƴi gonɗi ton,suuɗi laamu e kala

maale laamu gonnooɗe njanii. Kan gonka , pelle jihadiŋkooje ɗe , kutoriima ɗum, haa teŋti e renndooji ɗi ndañata yoga e balle iwruɗe e laamu. Piggal ngal konnuŋkooɓe leydi Mali ɓaɗa hitaande 2012 , woni sabaabu taƴonndiral woni hakkunde won e renndo ngo, ɓeydi baɗonndiral hakkunde maɓɓe e pelle jihadiŋkooɓe . Nde ɗon pelle jihadiŋkooɓe ndokkiɓe joga e fartaŋgeeji ko fayti e Cellal, ñawoore, jannde, ngalu ley leydi, gollirɗe laamuyaŋkooje,caɗeele ko fayti leydi (gese walla durirɗi) e Ndenaagu.

E dow ɗum , lislam kesam kesmaw, ine adda waylo waylooji ko fayti e ngonka renndo. E diwanuuji ɗi jihadiŋkooɓe heɓtunoo, ɓe ɓuurno tugnaade ko’e jannde Ura’aana, e noddude ɓe ko fayti e jihad. Pelle jihadiŋkooje cemmbinii e dow yimɓe ɓe jannde foɗde janngeede, sabiinde uddugol hakke teemedde cuuɗi janngirɗi to hakkunde e fuɗnaange- sahal leydi ndi. Mballiingu ngu konnuŋkooɓe winndereyaŋkooɓe mbaɗi e Mali, saha e caggal caɗeele hitaande 2012 nde, ko mijooji mbammaaɗi ko adii, tee gonduuɗi e payndaaje to bannge dawrugol,ɗum woni arde huutoraade ngalu leydi ndi, ɗum woni dañde nafoore mum.

Pelle winndereyaŋkeeje kewɗe walla ɗee diiwan ko wayno: Dental dowlaaji Erop ( union europeenne), Dental dowlaaji Afrik (union Africaine), Dental dowlaaji winndere ( Nations unies), Sedeao……..Cakki fereeji kewɗi ngam jam,kawral,ɓamtaare mballiigu keɓoorto.

Teskuyaaji tati 3 mawɗi ine ngoodi e mballiigu winndereyaŋkeewu ngu: go’o fof ko fayndaare raɓɓinde woɗde, gonka ka leydi ndi woni ka, ɗum woni wuurde tan e mballiigu, walla heɓde hofa juuɗe mun ngam wattude yakaare mum fof e leyɗeele gonɗe haa non teŋti e ɓee ɗon wallirooɓe ko fayti e konnuŋkooɓe e ndenaagu, ɓamtaare e fabaade, tawo non , nde ɗon leyɗeele walla pelle ndusat tan laamu leydi mun no yettiniri paydaaje mun, e no ndaroori darnde mun.

Caɗeele ɗimme ɗee ko mballiigu ngu leyɗeele winndere ɗe mbaɗi, ɓee ɓuri tugnaade ko’e ndenaagu, ɓee njoñi kaldigal e deƴre. E dow ɗum , payndaaje ɓurde laɓtude ndee leyɗeele nde coomi e gardogol leydi france, ɓee ɓuri tugnaade ko haɓaade pelle jihadiŋkooje, ɗum non ko gila hitaande 2012,caggal nde fuɗnaange leydi jagga, kono kadi ine heen rafi ndenaagu to hakkunde leydi too, ɗon kadi pelle jihadiŋkooɓe e waɗboniyaŋkooje hebbinii.

Tataaɓel ,ko haa joni , tinnaare ndee pelle winndereyaŋkoawooje nde mbaɗi,ine yawnii,haa non teŋti e wasde be gollide e yimɓe jeyaaɓe e ɗiin nokkuuji, tee kadi tee kadi, tawo ko yimɓe ɓee ndarɗe mun’en keɓtinaa. Ɓiɓɓe leydi Mali ine ñiinga no feewi, tee ñingaali gonnduɗi e maana pelle bayɗe no: MINUSMA, UTM, EUCP, heblooɓe sojeeɓe e sadarmeri Mali.

Caggal ɗii ɗo heblooji fof, leƴƴi Mali kewɗi nguurndam mun’en hannde ine satti, ko’e kulwuli tan e rafi ndenaagu wona , tee subaka fof caɗeele ine ɓeydo, e ɗum kadi e ɓee ɗaɓɓude no ɓe njuɓɓiniri nguurndam maɓɓe to banngal cellal,ndiyam moƴƴam, no ɓee ngiwri e tammpere e no ɓee njuɓɓiniri faggundu maɓɓe. Kadi ceerungal maŋngal ine hakkunde leƴƴi ɗii e arooɓe wallude ɓee, walla caɗeele hakkunde maɓɓe. Won wallooɓe tuumateeɓe wonnde ñukkintooɓe laamu, walla woɓɓe ko golle mun en jaafi, ɓeydugol rafi ndemaagu e nokkuuji ɗi, usti no feewi golle maɓɓe sabu won e nokkuuji ɗi ɓee ngala hattane jottaade, so wona tan jeyaaɓe ɗooon, kono ɗum kadi hollaama wonnde e ɗum famɗi ngartam.

Ɗee ɗo caɗeele fof ine pamna men ko helmere nde toɗɗi ( triple nexus), holliraande wonnde safaara keso, Feere fof hannde tewteteende yo wonniri e dawrugol, ko ɗum tan waawi rentinnde mijooji e payndaale walliyaŋkooɓe to bannge ɓamtaare, ndemaagu, kaldigal. Caggal nde mijooji ndurna, yiyaama hay ngo ɗon miijo wawa jokkude e nder Mali. Tee ko ɗum hunnde laɓtude, ine tiɗii hannde seerdunde golle hakkunde konnuŋkooɓe e kamɓe gollotooɓe to mballiigu e jam e deƴre no ngartiri. E uddorde haala ka, darnde pelle winndereyaŋkooje, konnuŋkooɓe , ine poti laɓtineede.

Ngoo ɗo wiɗto, ngo hummpitiiɓe mbaɗi, ngam dañde fereeji laɓtinooji toɓɓe baɗɗe fayiida kono ,jam, ɓamtaare , mballiigu ngam leydi Mali ndi wawiirta yaltude e ka gaska, ko ɓuri fof yawde e yaccude e ƴewtinaande darnde pelle winndereyaŋkooje, golle mun en e hakkilantaagal mun’en, watta addanoyde men walla diwaan o fof caɗeele hakkunde leƴƴi e ko waynon.

RESUME EN SONGHOY

Yassaye nda haya ka tabati wane “haya hinjaa wo di ka go ganda jine koy di ga nda hinni cere game nda alafiya goy koy diyo”

Ganda di hunandi di wane dookate, alafiya hinse nda hinni koy diyo wane goy di Maali kuna

Duurayndi yammante di

Gaabindi jiiri woyey jinekoy politiki nda alwaakati kuuku ka go guandi masanda demokarati nda amirterey boyro”, Maali ti ganda ka go hinsaka luufu. Nga talkaterey di go hinsa ka beeri ndda hayadi go bisanda toro miseyey ka go tonton. Si hiskaney jaagney di ka go huddjum go kunandi seene adamaije diyo wane goy jine di nda maracasiney lafiyante maali adamayije diyo ga. Nda million jangey boobo dolar kawdi nda ka bene jiiri jul – haye ka too miliyone $ 296,5 SUD adama-ije taarey faaba dira wane idjorfu di 2019 jiiri di se OCHA do – mise fonda yer go faham nda ganda tana diyo wane faaba di, hawjey, nda amirtereydi wane kamkam di ?

Mise foo nda boro diyo ka go mise di kuna ganda morodiyo ra nda ganda manodiyo ra go bonne ka faaba ka keidi ciimi wo ka ci ganda gaabi jaagney di Adamey ije diyo ka toogne di, nda ngi wane nafaa lawal si kuna hal i ma ganda “ hasaraw sahelien“ di masi too magreb di kuna – nda ka bisa do ti, nda europi wane sinti di nda nga beene di? maa ga ti komin di boro ka goro dooti wane baadi nda haydi ki go baatu, ka hima ka dira boro diyo ka go kanbe malfa nda boro diyo ka go may anniya ka go bisa ka go hinne ka toro wala ka hasar boro diyo wane baadi ga, Gandi wane jine koydiyo nda wo diyo ka na ti ganda jine koydiyo nda ganda tanadiyo wane jine koydiyo, nda ganda tanadiyo wane sardasudiyo wane anniya di?

Hantum wo go siri haayey ga, gaabi tanayagney ga “ganda diyo kul wane borodiyo ka go do ti wane jaabi di“ Maali, nda komindiwane borodiyo ka go do ti wane guna di ngi do. Meere, a ti i ma duu jeesesu cere cerente nga wane dirandi di ga nda nga hunandi di “haya hinjaa wo di ka go ganda jine koy di ga nda hinni cere game nda alafiya goy koy diyo“ wane fasal di ka dam di gandadiyo kul wane guna ceredi faada 2016 alwakati, nda ka go may goy nongu diyo ka ra hasaraw go masanda Maali, ka goy politiki wane hanga nda ka go keydi alafia, wane taadidi nda koy jine, nda ka key faabayo kuna borodiyo ka tilasu yanje sabe se. Goy wo go key jeesesu cere cerente beene nda bayray fo s,.haya di ga wala muu haya ka go bisa borey zagu nda waraza ki go haan beene nda ka guna goy ije boubou, cere cerente wo diyo ka go nangu dira – ka tonton a ga koyterey di wane alwakil, borodiyo ka diaw malfa wane alwakil si diyo ka key, nda boro wane alhaku di wane alwakil, dorkoto koy diyo, ekol alfa, alhabar no koy diyo, entepener diyo, faaba duu koy diyo, borodiyo ka hun ngi nangu dira, cawkoy ber diyo – maali kuna (cere cere ga Bamako kuna nda koyra diro ka go a gandi di maasu kuna) nda faranci, desanbur 2018 nda awiril 2019 game.

Hantoum woo go goy hangudi tammaha hinja beeriyo ga ka koy nda ka go koy nda sakul yisikaney jaagney Maali ta. Hongudi tammaha lawal go sinba gandadi kokoterey dira di taka di ga nda maali gandadi hinsadi fondo taka di ga. Hujum booboyo go bara gandadi kul kuna, ka taasi ka bay ka nda maali kokoyterey di go nda ciimi nda go sawa alwakilterey ra nda wane

komin boro diyo sii diyo kul nda hinney ka i go hinne ka kaate alwaakati sandey, te di kuna jaabey seeranteyo nda hungunteyo.

Maali gay ganda tanadiyo faaba koydiyo go cirbundi ka ci “ ekolije siifa boyro“ jine koy politiki fonda ta. Garni wo si ka fata 90 jiiririyo di kun, saadi kana Maali a dam amirterey taka baaru alwato nda ka wara sardasudiyo amirterey hoteydi. Wo banda, jine koy bayrayey hay ka go ba ka duu jiiri waranza go cirbundi mu goy koy diyo wane bayray Maali ganda di wane amirterey di wane kambi ga. Njorfu duu taasiwo mu go hinsa ka yahdar nda ganda tana diyo jine goy koy diyo yalla cimarje kokoyterey di a ma hinne ka bar nda ka hirawdi cere hayadiyo ka gohinne ka faaba ga.Ciimi di ci Maali ka hanno ganda ka go hinne huna gna faaba, nda faaba boobo jaagney mu kokoyterey borodiyo wane bardi ki kaate, ko may na ka si bisa sene i ka mu boroyo ka go no alahidu hungu woyo se, Faaba boubou duu, ka ma ka huna haya wane, jine koy njorfu wane, sardasuyo, wala hay ka gohimanda alafia taasi wane haayan ka go sinba kame beriwoyo ka damdi tangam.

Hongu tammaha hinkate di go sinba komin boro diyo, wane huna ceredi,go cerbundi cere cere ka surgu boro diyo wane bogno kawdi wane haa di, ga alwakati kuku nda alkadar hiraw cere ka booni ka hun Maali wane taariki dira nga ka fata kate anasara diyo wane ganda di banda. Surgu boro diyo wane politiki boro beeridiyo gay i go taasi i ma kay ngi bomo ga tana fo Maali ganda di benne. Malfa jaw ga ka cerbundi ngi dooray di, wo ka na hinsa ka gay 2012 jiiri – hal i ma hin ka keyndi Maali lamudi ganda masudi kuna. Azawad ganda di gurma di do kuna – nda ka ti surgu borey manga jaw taaci te di jaa Maali duu nga borcintarey di anasara diyo lamu di banda 1960 jiiri di kuna. Ka taasi dooray boobo yo kana surgu boro diyo – gandji borodiyo nda saw boro diyo – ti ganda di boro yo ka ganda di fur nda jeere ndi bogno ga talkaterey ra, jine koy nda politiki tignay kokoyterey kuna ka go hinsa ka sinba boro diyo ka ngi goy nda cere wane bandi cere. Alwaakati bar di – cere cere ga koran beer di nda bana jaagney – ka go tonron alwaakati foyo kuna go kaate hanburey tonron nangu di boro diyo ga a go kate ka tonton mu hasaraw maali borodiyo ga ka yalla surgu boro diyo wane alasal di, ngi wane huna taka di, nda alkadar di. Wo di bande, maali ganda di alakkal yandi jaagney fulane diyo aljama di se, go tonton hasaraw di nda fahamey jaagney di doo here fafay ije terey di ka go hinne ka bara ngi nda jihadis diyo aljama di nda cere game. Mise kul ka nda fulane diyo aljama di go kanba ngi lasal terey jenodi ka more gandadi alhakum foyo, sanda ngi wane huraw lufo maali gandadi wane sardasu diyo kuna, i go cii ngi wane anniya ka i si teejai di i nda ka fur di ngi bong ga. Wo di ga tonton muu aljama diyo nda cere game yanje cere haa diyo, gandadi wane duudi nda mise diyo kul, nda duray di ka go gandi cire.

2012 jiiri wane tun di dam hasaraw beer – gandadi kul kuna – nda surgu boro diyo cere game. Azawad borcinterey di, ka benne ganda surgu boro diyo kul na wafaku, ka tondi foo ka go jamma boro diyo. Aljama tanayan wane yahdar ka go huna koyra wo kuna, sanda Laram diyo, koyra borey wala fulan diyo ka go hanga djamma. Wo di banda, borcinrerey tondi diyo go nda sotol foyo wo di na ci haya, haya di ka ci haya ci boro diyo yiskananey di nda boro diyo juru di ka koy ganda diyo ra, nga ga kaate boro futu diyo gandi di ra, a cegnandi muu boro futu diyo kakanda malfa ka na ci ganda di boro diyo. jaa 2012 jiiri ra hiraw, tabba futu di wane mamala nda ka hiraw di tabba futu di wane mamala koy amirdiyo nda haya ka nda i go hima. Nga ga kaate toroyo nda yanjeyo ka si kaney. Maali kokoyterey yahdar jaaney nangu tanayo kuna nga ga katé boro futu diyo wane hiraw di, ka tun di taw boro diyo boro diyo game. Hin cere muu bara malfa jaw koy diyo nda cere game, wo di nga jamdi tabba futu

mamala koydiyo se i ma bay di haya dika ra i go mise di kuna malfa jaw koy di aljama di ka bisa bayray politiki fondo ra, haya di ka se i go bayray nda muu ngi wane alhamadiyo.

Hongu tammaha hinjante di ka lufundi Maali, go kaate ka sindu di nda ka sinji sene amisilmi terey almana “beeri” foo nda jihadis diyo aljama wana tonton. Koron alwakati 2012 jiiri di kuna, malfa jaw koy diyo dine cere di hasara, wo di ya kaate islamis diyo nda jihad diyo may gaabi beeri. I ka muu aljama boobo alqaeda almaghrib ka se i go har (AQMI), aljama di ka go bara jihad diyo afriki gurma dira ka se i go har (MUJAO), ansar idine – aljama diyo di ka dine ganda di tanba, i boro foo yo, go may anniya ka key di acharia Maali gurma gandi kuna. Maali kokoyterey di tulu di, nda lakkal yandi jaagney nda ka duu alkkal, ka dam anniya haya di ka go ka se nda dinne cere jaagney beeri nda alakkal jaagney yandi boro diyo ka go huna nangu di ra, kokoyterey nda ganda di kokoyterey hu diyo wane kayri. Haya wo da ga ka tanba hiraw cere sene boro diyo ka ci talka yo ka si nda walla tiji foo hawre ngi tillasu cinadiyo kokoterey di na dam ngi se. Nda mu sardasu diyo wane juru di 2012 jiiri di kuna, aljama wo diyo hinsa ka huru ganji boro diyo nda saw boro diyo moro diyo, ka hinsa i se hayadi, ka ici ton nda i hiraw kokoyterey nangu dira ka ci, ma sanda safari mise, achara mise, caw mise, ka huru kokoterey nangu di kuna, haya di ka bisa a kul ci ngi wane hawje albasi kuna.

Jamane si di banda mu, i kayndi almisilmi tarey sindo di a kaate haya boobo yo huma nda ngi wane goro taka gaynte. Koyra wo diyo kana jihadis diyo go kanba wafaku damdi ka sa ije mayra diyoma caw tiira, wala i ma hiraw ngi wane sardasu diyo ra. Aljama di hinsa ka siiti boro diyo, sanda, bayray no di mise dira, nda mise ka cawndi ga hima ka damdi, a kaate tubabu ekol huu janguyo wane daabu ganda di maasu nda nga gurma dandi di kuna.

Goydiyo ka damdi Maali ra ganda tana diyo wane kaa di alwaakati, tun di alwaakati nda nga banda 2012 jiiri di i fasal goyyo ka damdi nda bayrey nda tubabu diyo nda ganda diyo ka go wanga ga addibara, i har mu kana goy diyo kul ka damdi i si nafa kala tubabu diyo danga diyo. Haya booboyo ka bisa wo diyo ka wanga ga nda ganda tana diyo wane aljama di nda ganda tana diyo wane aljama di – nda eropu aljama di, nda afriki ganda marante diyo ka se i go har ganda gna di, nda afriki ganda diyo kul marante di ka se i har CEDAO – ikeyndi goy boyroyo siifa ka ra alafia go hinne ka duundi, nda jine koy goy, nda boro diyo wane faaba di.

A go fata ganda di nangu dido sendey beeri hinjaa ganda tana diyo addibara koy diyo jaabi di kuna. Lawal ci haya ka go gaywane tabati jaagney. Miso da ra ganda di go marayda ka ra haya kul si bara kala haya ka ganda tanadiyo addibara koy diyo – har.Haya di ka ci surdasu diyo nda danda di hawjey di, ganda di jiine koydi mise di, nda hinni koy diyo faafa di – wo, haya di kul jine, i wangu ka hanga Maali kokoyterey di hali ma tabati ndi achara di ganda di huna koy diyo se.

Haya hinkante di ka ra jaabi di fata ganda tana diyo aljama di ka go hugey nda addibara yo alafiyabennewodingajamdigoyyokagogayharimamadamciiniyondaalafiyahunakoy diyo nangu di, wanga di do, nda ganda diyo kul kuna, ngaa, haya booboyo ka ganda tana diyo dam – faransi da nga go i jine ngasardasu diyo go yanje ne da Maali ja 2012 jiiri di hal marayda nga ga go hugey nda addibara diyo ka ti ganda hawdjey nda sadasu diyo mise di – nda alafiya Maali ganda gurma nda a masu di kuna, nda ka yahdar ka dam anniya jihadis diyo aljama di nda boro futu diyo aljama sii diyokul.

A hinjante di, ganda tana diyo aljama di ka go hugry nda addibara diyo na dam haya wo ndahaya jina. I go hahdar di ganda boro diyo hinsa diyo kunanda mise di kana faaba diyo go ka i duu. Maali boro diyo si barakundi boro diyo ka go ka ga hugey nda ganda di yiskaney Maali kuna ka se i go har (MINUSMA), nda eropu boro diyo ka go nda sardasu diyo wane cawndi ka se i go har (EUTM), nda eropu aljama tana foo di muu ka hugey nda polisi diyo, jandarmu diyo nda dardi diyo wane cawdi mise diyo ka se i go har (EUCAP).

Caw di ka bisa kaate cere game, maali boro diyo ka too haya marayda a go huna alafiaya jaagney ra, nda toroyo nda bun hotoyo, i go binni gay ka gnaa baaru kul, hari, safari, i jam i fata talkaterey ra i ma duu huna ka go wasa. Wo di banda, haya kuku go bara boro diyo di ka noo nda wo di ka i go duu game, sa foo yo hiraw cere di ga sendu. Faaba koy diyo boro diyo dam gi nda haya ka si fey nda sardasu diyo wala muu sardasu diyo ka go tuku ngi bogno. A foo yo muu go ciiney gi haya di ka se i go daabu ngi moo diyo haya boobo yo beene sanda faaba ciina di se nda addibara. Jamane diyo koy, nda alafia jaagney nda ka taasi wo diyo ka go kaate faaba masi hanga nda haya, wo di muu ci haya ka go kumandi faaba koy diyo wane kaa di ganda boro diyo nga fur di. Haya diyo wane sanbadi marayda si dam di nda mise boyro, ka tangam tonbiwoyo benne hinni koy diyo, nda noo koy diyo, nda addibara diyo, maradi kago fondo cecente.

Mise woyo kul go mara nda haya haya di ka se i go har “ haya hinjaa diyo ka ci hiini nda danda jine koy nda alafia taasi koy diyo game “ ka go ka “haya di ka benne goy diyo go dam”, ka muu ka haya lawal na ci ka politiki di, meere muu ima yadda ka faaba cere haya di ka ci hinni taasi, ganda jine koy di, nda ganda foo diyo wo jine koy diyo, nda wo diyo ka go hugey nda sardasu diyo alafia taasi kuna. Haya di ka fata mara diyo ka dam di ganda koy diyo i cerbundi haya hinja baa jaagney Maali kuna. Ka na faaba koy diyo, tuku ciiniyo wo di ka ci alafiya, go hujum di boro diyo haya di ka se i si jaw bayray koy se nda binni Maali kuna. Haya di ka dam di maraysa go cerbundi, haya di ka se hano mise di ka go bara, beeri goy diyo game ka go sinba sardasu diyo, alafiya nda ciini, nda wo diyo ka go hugey nda faaba diyo nda ganda jine koy. Wo di banda, haya foo yo go bara ka si bayndi ganda tana diyo wane aljama di nda haya di ka tabati ndi haya hinjaa si diyo ka si mara.

Cawwo cerbudi, haya di ka go gunandi kuna ayananda, nda yaa mardi, ga wo di go hugey nda alafiya, ganda goy jine, nda faaba haya diyo ka harassa Maali kuna, a yana da ga ganda tana diyo aljama di hiraw si wane cegnadi hal i ma dam “goy diyo” wo di yo ka go hima ka dam goy diyo, wo di muu hinne ka albasi huna kuku kuna, nda haya di ka ga hinne mise diyo kuna, ganda di nda ganda di wo ka wanga ga.

RESUME EN BAMBARA

BAMANANKAN

« Taabolo saba, basigi, baanyumankè nyèntaa » ka maana ni cinyèn Sininyèsigi yèrèkòrò nyèntaa, basigi ladilali a ni baanyumankè baara Mali kònò.

BAKURUBA

Ka a dan san tan caama kèlen kò nyèntaa politiki la ani sònkèlen kò a ma ko “bèèyafanga ni jamana dòsen nyuman” a yeera ko Mali ye jamana fangatan ye. A ka fantanya ka bon wa a bada ka basigibaliya taabolow bi juguya ka taa. O basigibaliya min ye jòrònako ye bè a ka nyèntaa gèlèya kosèbè a ni jamanadenw ka nyèntaa n’u ka siginyònya nyuman cinyèn. O bèè n’a ta, ka da jamana wèrèw nali kan a ni dolar wari miliyòn kèmè yirika dilen n’a dunen kan san wo san – o misaali ye miliyòn 296.5 USD min dira san 2019 ka dèmèn do jamanadenw ma OCHA ka fòlila – a bi faamu cokodi ko jinyèn jamanaw ka dèmèn ma se ka sabati don jamana jòsen nyuman la, a ni a ka basigi a ni jamanadenw tòpòtòli la ?

Cokojumèn, jamanawèrè kèbaa ni kèrèfè jamanaw bi se ka Mali to a dèsèko bolo, ka taa jamanadew juguya la, k’o sababu jònjòn kè “Saheli burujali” ka na yèlèn ka se tilebin jamanaw (Magrobu) fò Farajèla dance la? O kumana sa, jamana dugulenw yèrèw ka nyènsigi ni u ka nyinifènw ye mun ye k’u sirilen to jèkulu wèrèw sako la, n’o ye marifatigiw, dantèmèdinè tigiw, fanga tigiw a ni jamana wèrè kélébolow ye?

Nin hakili jakabò sebèn in sinsinen nin nyininkali damadò kan; jamana wèrèw ka jijali Mali kònòn a ni jamana dugulenw ka miiriya oluw kan. Kèrèn kèrèneya la, ka “triple nexus” miirina wèrè don kow taabolo ni u sinsinni la, miirina minuw tara Jinyèn bèè Baanyumankew ka Jèkafò senfè san 2016 la ni o bi tali kè burujali bè jamana minuw kònòn I na fò Mali, ka oluw politiki taabolo sinsin, ka fangaw kè kelen ye, ka nyènshin basigi ni nyèntaa a ni baanyumankè tòpòtòli ma. Nin baara sigilen bè kòlòshili ni sènsènli a ni sògòbèli kan ; k’o masòrò kumanyònya 130 kòfè a ni sègèsègèli dugulen kunda – k’o farangan kè fanganbon tigilamòw ye, ni marifatigi jèkuluw ye, ni jamana kònòndenw, ni kosugubalaw, ni lakòlikaramòkòw, ni kunafonidilaw, ni danbetigiw, kosègèsèglaw, lasigidenw, kènyèrèyew, tònòdunlaw, mògò minu y’u sigiyòrò bila, a ni kalanden kòròbaw – Mali kònòn (kèrèn kèrèneyala Bamako ni camancè bolo) a ni Fransi, ka’ ta desanburu kalo san 2018 fò avrili kalo san 2019.

Lapòrò in bè tali kè ko bakuruba saba de la, minuw ye Mali bila basigibaliya sira kan kunun fò bi. O fòlò bi tali kè fanga taasira la a ni Mali jamana yèrè jòcoko kura la. Jòròna caaman bi jamana kònòn, minuw bi tali kè fanga tila cogo la tilennenya, jamanadew cè a ni ka jaabi jèlen ni miirilen di u ma nin donbè gèlèya kònòn.

A mènna, dèmènba jèkuluw ye Mali jate « kalanden nyumanw » fè nyèntaa politiki kè cokonyuma la. O nyèntaa walenw daminèna san 1990 la, ka sababu kè bèèyafanga kundon ko nyuman la, ka sòròdashiw ka jaakoyafanga dafiri. Nga, a bi san bisaba bò bi, nyèntaa baaraw cinyènli bi bò jamana nyèmòkòw yèrè ka kòkòròdonni la. Yèrèta nyinni de yakubayara wa,

dèmèbaa jèkuluw ko fanganyèmòkòw yèrè de bannen do nyèntaa baaraw kèli ma. Kumacinyèn yèrè de b’a jira bi ko Mali kèra jamana ye, min sirilen do dèmèn sugu caaman la wa fanga ka yèlèmalibolow ka suman wa u tè se kow sigiyòròma ; dèmèn dòròn de bi shuuru jamana kan, k’o kè sòrò ni magwèn sinsinlan ye. O coko kelen fana do ka nyènshin jamana basigi a ni benganikèlaw kèlèli ma.

Layinin bakuruba filanan ye jamanaden ka jékasigi ye n’o misaali ye burudaamèw ka yèrèmahòrònya kuma banbali ye; o min daminèna kabini tubabutile la n’a bi taa ka segin. Burudaamèw ka politiki nyènmòkòw mènna ka farali nyinni ka bò Mali la n’o nana kè u ka banbanci waleyaw, san 2012 la – walasa ka Mali fanga dògòya Azawad kònòn, jamana tilebifè

– ni nin y’a tako naaninan ye kabini Mali y’a ka yèrèmahòrònya sòrò san 1960 la. Burudaamèw nyunkukun yèrè ye miirina min b’u la k’oluw fantanya la, k’u kèrèfè dènna Maliko la; wa ko jòyòrò tè u bolo politiki fanga la, min taabolo ye yuruku yuruku ye. Jinyèn waati yéléma – jango funtèni barika bonyanli la a ni sanji dòkòya – kèra sababu ye mògòw ka yiran yiran juguya, k’u ban fanga ye, ka tugu fangan min ma burudaamèn taabolo jati, k’u ka sekow n’u ka dònkow jati, k’u ka sòròbolow sankòròta. Fan wèrè fè, Mali fanga ma’ janto Fulaw la, o kèra sababu ye ka Fulaw ni silamèyakèlèn tigilamògòw gèrè nyòkòn na. Hali n’a sòròla Filaw magèrèn tè fanga shun na, misali la, Fula ma caaya jamana kèlèbolow la, u ka jate la, kèrèfèdèn ni wolomali talen bè k’u sègèrè. O fana bi fònyònkò juguya shiya cè, kèrènkèrèn la dugukolo ko fan fè a ni nafasòròfènw kan.

San 2012 kèlèbolo wili nana ni nyangata caaman ye – ka nyènshi jamana bèè ma – a ni Burudaamèw yèrèw ma. Azawad ka yèrèmahòrònya kòkòròdonen tè Burudaamè bèè jèèrèlen fè; o fana nana n’oluw farafarali ye. Shiya wèrè minuw bè o kabila kelen la, Arabuw, Kòròbòròw walima Filaw, oluw fana bè farafarali juguya. Fan wèrè fè, o yèrèmahòrònyali kòlòlò dòw ye basigibaliya ye, a ni sigiyòrò bila, a ni yuruku yuruku jako jamanaw ninyòn cè a ni marifatigi yèrèmabilaw. Kabini san 2012, drògu n’a feereba juguw nana ni fònyònkò n’a kèlè banbaliw ye. Mali fanga ka dèsèbanciya kòsòn, ka dèsè ka yòrò ninuw kanda, maafaajuku kuluw caayara, jamanadenw farala a ni bènbaliya bonyan la. Marifatigi kuluw ka sinaya y’a to feere yuruku yuruku tigilamòw ti se ka kamali politiki marifatigiw fè ka sòrò oluw ka sòròsira ye o de ye; a kèra u bolo kamanagwan ko ye.

Layinin kunbaba sabanan min wolola Mali ka fèkèya la, o sinsinen do silamèya dinè famuya kura kan a ni jaadikèlè tigilamògòw caayali kan. San 2012 labanna, banbagaci kuluw cinyènna nyònkòn ye o nana wolo silamè dinè kogèlèntigiw ka sankòròta la fò k’u kè banbagaci kulu dò ye. Silamè dine bolofara caaman (AQMI, MUJAO, Ansardin) ye jamana yòrò caaman minè joona dòw bolo, ko u bina kalifa ni shariya sigi Mali kòrònfè dugu bèè kònòn. Mali fangabonba ka finyènya kanman a n’a ka shini nyènsigi miirina ntanya k’o fara kòròna mògòw yèrèmabila miirinaw kan, a ni marabolo serwisi ntanya kan, Mali buruja la. O cogoya de y’a to, joona joona, jaadikèlè tigiw y’u madon jamanaden la, kèrèn kèrènenya la, kòlibaatòw, minuw ye bololankolon ye ni gòwèrnman ma fèn kè u ye. Hali dangarilen kò u la, u ye sinsin yòrò sòrò dugujanw kònòn k’o sababu kè u ye kuntilena dò jira mògòw la a ni dèmènw kènèya la, shariya la, kalanko la, kèlèban la a ni basigili la.

Taalen nyènfè, silamè dinè senkòrò taamabaw kèra sababu ye ka yèlèmè don seko ni taabolo la. Kafo minuw bè jiyaadikèlè tigiw bolo, nyènshi kèra kuranè kalanni ma a n’a hakili yèlèma

walew. O la, ekòliso kèmè nyònkòn datukura jamana kòrònfè a ni a camancè la, walasa mògòw k’u nyènshin silamè dinè kalan ma.

Wilikajò min kèra san 2012 la, jamana wèrè kèlècèw fè, olu bèè miiriya tara nin jamana wèrè politiki hakilila ye; wa u kèkun jònjòn de ye ka jamana wèrèw ka sòrò makaran. A kèra kèrèfè jamanaw ye wo, a kèrè jamana wèrèw ye wo – Farajèw ka jèkulu, Farafinna jèkulu, Farafinna tilebi jamanaw – nununw bèè ye hakilanaw ta walasa basigi ni nyèntaa a ni dèmèn bi se ka sabati.

Jamana yèrè kònòn, finyèn saba yeera jamana wèrèw ka jaabili la. A fòlò ye donjan nyènsigibaliya ye. Mali ka ko gèlèya n’a warali kòsòn bi, a nyènèbòli sirilen do jamana wèrèw de hakilila ni u ka taabolo la – kèrèn kèrènenya la sòròdashiw a ni lakananbaaw a ni baanyumankèw – minuw, sani u ka Mali gòwèrènman dèmèn a ka hakilila kan, oluw b’u yèrè bila jamana nòn la ka o jòyòrò n’o ka kètaa kè jamanaden ye.

Nin ko in finyèn filana bi talikè lakana sankòròtali la jamana wèrèw fè ka sininyènsigi baaraw bila kòfè, i na fò sigikafò ni basigi jamanadenw ye. O la sa, jamana wèrèw ka jate ni u ka taabolo ye – oluw nyènmògò ye Fransi ye ; a n’a ka kèlèkè cèw kabini san 2012 ni o taabolo ye basigi ni kèlè – oluw balannen do basigibaliya kòlòlòw kèlèli ye kòrònfè a ni camancè la k’u nyènshi jiyadikèlètigiw ni faalifuutigiw ma.

Sabanan b’a jira ko jamana wèrèw ka wilikajò kònòn, jamanaden minuw bi nyangata kònòn, oluw sen ma don ko nyènèbòlila. Malidenw bè o foroba tigèlumali kè sanga bèè, missali la MINUSMA kanma kèrèn kèrènenya la ; a ni Farajèla jèkuluba, a ni EUTM minuw nana Mali sòròdashiw labènni la ; a ni EUCAP min nakun ye lakana ye ka nyèn shin polisi, jandaramu ni gardiw ma.

Nin girinkajò bèè kòfè, Maliden caaman bi lakanabaliya gèrèntè kònòn, o n’a kèwalejuguw ka sòrò u mako bè dèmèn la walasa ka baloko nyènèbò, jiko, kènèyako, fantanya kèlèli, a ni nyèntaa fèèrè jònjònw. O bè kòfè, gèlèyaba de bi jamanaden ni dèmèba jèkuluw cè. Baanyumankèw bi makuma u ka fiyentòyala a ni u ka nafantanya fò ka taa se u ka nyankataw ma, ni u ka yuruku yuruku ma. Nin nana bagin gèlèyaw la baanyumankèw fanfè, ka na’ tòto baanyumankè dugulenw dòròn ye. Nin waati in na, o yéléma wolola kojugu la, ka tugu, gèlèya donna démén fèsèfèsèli n’a nyèndòn, n’a nyènshi yòrò, ni dèmèn yèrè kècoko n’a nafabòbaaw.cinyèn lakika kan.

Nin ko nyaaminen nunuw bèè jòyòrò bè « Taabolo saba, basigi, baanyumankè nyèntaa » la ; o min jiralen do i na fò “tòpòtòli miirina kura », nin ka sòrò politiki bèè kun ye ka sira bò baanyumankè miirinaw ni nyèntaa cè, a ni lasigidenw ni sòròdashiw ni lakana cè. Jate laban ye min jira, o ye ka’ fò kènè kan, Malidenw y’a jira k’u ti sòn nin kècoko kura lawaleyali ma fiyew. Baanyumankè tòn mògòw fana fè, ni lakanali konyènw bòlenkò a la, oluw ka jòrònako dò ye politiki kana fereke baanyumankè la. Wa taabolow b’o de jira kaban, ka tuku bi, yòrò cokoya kanma, a kèlen do soroba nyamin ye dòkèlaw ni nyòkòn ce, sòròdashi wo, basigi tigi wo, sigikafò tigi wo, baanyumankè tònw wo, nyèntaa kow wo, shi kelen nin shi la bilen. A laban na fènshidònbaliw bè ko in na, n’o ye jamana wèrè mògòw ka fèn saba nunuw fara ka bò nyònkòn na.

Nin hakilijakabò kèrèn kèrènen in kònòn, n’i ye dòkèlaw ka yamaruyaw bèè yee, a ni ka baara telimanw yee oluw minuw bè talikè basigi la, a ni nyèntaa, a ni baanyumankè la ka nyènshin Mali jòlikura ma, i b’a yee ka’ fò kònònnamiiri kun bè ka nyènshin jamana wèrè minuw bè jamana kònòn oluw ye yòrò wèrè taabolow ta minuw bi se ka gèrèntè se Mali ma taalen nyènfè, o n’a kòlòlòjuguw dugulenw kan fò ka taa se kèrèfè jamanaw ma.

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For more information about the Humanitarian Action at the Frontlines: Field Analysis Series, please contact Anaïde Nahikian (Program Manager, Advanced Training Program on Humanitarian Action) at anahikia@hsph.harvard.edu or Rob Grace (Senior Associate, Advanced Training Program on Humanitarian Action) at rgrace@hsph.harvard.edu. For more information about the field research undertaken in Mali, please contact Emmanuel Tronc (Senior Research Analyst, Advanced Training Program on Humanitarian Action) at etronc@hsph.harvard.edu.

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